אמש בועדת הכספים: האוצר מול המשתמשים בנמלים סביב נושא הרפורמה בתעריפים

We Serve Your Interest

אמש בועדת הכספים: האוצר מול המשתמשים בנמלים סביב נושא הרפורמה בתעריפים

בדיון שנערך אתמול בועדת הכספים עסקו, בחלק מרכזי מהדיון, בנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים, שהיא חלק מהתוכנית להחלת השינויים המבניים בנמלים. בדיון לקחו חלק נציגים מאגוד המשתמשים בהובלה ימית, נציגים מלשכת הספנות וכן תעשיינים גדולים
23.06.04 / 00:00
בדיון שנערך אתמול בועדת הכספים עסקו, בחלק מרכזי מהדיון, בנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים, שהיא חלק מהתוכנית להחלת השינויים המבניים בנמלים. בדיון לקחו חלק נציגים מאגוד המשתמשים בהובלה ימית, נציגים מלשכת הספנות וכן תעשיינים גדולים.

עמוס רון, אורי יוגב ואופיר קרני הציגו אמש בפני הנוכחים את יתרונותיה של הרפורמה המוצעת בתעריפים, שתעודד, לשיטתם, את התחרות הצפוייה בין נמלי אשדוד וחיפה. מנגד הציגו נציגי לשכת הספנות והמשתמשים בנמלים עמדות מנוגדות.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, ציין בפני חברי הועדה כי הרפורמה המוצעת התעריפים תכלול את החלפתה של אגרת הרציף הקיימת ב"דמי תשתית" שתוזל באופן הדרגתי, מ-1.2% ל-0.2% משווי המטענים לייבוא, במשך עשר שנים, ואילו דמי הייצוא יישארו בשיעור הקיים של 0.2%. לדבריו, מבנה התעריפים החדש יבטיח יציבות פיננסית לחברה הממשלתית שתוקם בכל אחד מהנמלים.

מנכ"ל רשות הנמלים טען כי בשונה מהמצב הקיים, התעריפים החדשים יקבעו כתעריפים מירביים וכל נמל יוכל להעניק ללקוחותיו הנחה מהמחיר המירבי בהתאם לשיקוליו המסחריים ואף לחתום על הסכמי שירות על סמך מו"מ בין הצדדים בלא קשר לתעריפים. מצב שיסייע, לדבריו, בעידוד התחרות בין נמלי חיפה ואשדוד.

בהתייחסו לדיון שהיה אמש ציין עמוס רון כי חברי הכנסת היו חיוביים בגישה שלהם ולא היתה מצידם שום אמירה שניתן לפרשה כהתנגדות למבנה התעריפים. "חברי הכנסת שאלו שאלות ענייניות והתייחסו בצורה חיובית", אמר. לדבריו, לפני מספר חודשים התנגדו התעשיינים למבנה התעריפים המוצע, אך שר האוצר בפגישתו עם נציגי התעשיינים הבטיח לפרוס את השינויים על פני עשר שנים ולאפשר רמת גמישות בתעריפים, במקרים מסויימים, מה שהוביל לדבריו לכך שהתעשיינים שינו את עמדתם.

לעומת זאת, נציגי איגוד המשתמשים בהובלה ימית, כמו גם נציגי חברות הספנות ותעשיינים שנכחו בדיון, טענו כי הם לא שותפו במשא ומתן ובקביעת גובה תעריפי הפריקה והטעינה כפי שמוצע ברפורמה של משרד האוצר.

ראובן צוק, מנכ"ל חברת הספנות אלאלוף, התייחס לרפורמה בתעריפים וטען כי:" גובה התעריפים החדשים המוצעים ברפורמה שמציע שר האוצר יגרמו לרגרסיה בעגינת אוניות במדינת ישראל ויותר מכך, לא יאפשרו לאוניות קטנות לפקוד את הנמלים וזאת בשל התעריפים וההיטלים הגבוהים המוצעים בתוכנית האוצר".

סמנכ"לית קבוצת "כתר פלסטיק" המייצאת 90% מתוצרתה לחו"ל, הגברת ג'וזיאן רוזנבאום, הזהירה כי על פי המוצע ברפורמת האוצר, הרי שחלק ניכר מהתעשיינים יעדיפו להעביא את היצור למדינות שכנות בהן – ירדן תורכיה ומצרים מחוסר כדאיות להמשיך לייצר בישראל.

ח"כ רוחמה אברהם, ליכוד, וח"כ חיים רון, מרצ, הזהירו בישיבה כי התעריפים החדשים, כפי שהאוצר גיבש, ירסקו את ענף החקלאות בישראל.

כזכור, לשכת הספנות הביעה התנגדות נחרצת למבנה התעריפים החדש המוצע על ידי רשות הנמלים והאוצר. ההתנגדות נובעת בין השאר מהרצון לבטל את ה"סבסוד הצולב", מהכוונה לייקר "משמעותית" את אגרת העגינה לאניות קטנות (באורך של עד 100 מטר) ומהכוונה לאחד את אגרת הסבלות והסווארות לאגרה אחת שתוטל על חברות הספנות. נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות התבטא בעבר בענין ואמר כי :"הרפורמה בתעריפים זה בלון שצריך לפוצץ אותו ולהתחיל מהתחלה".


בהתיחסו לנושא הליך החקיקה ציין אמש בדיון, מ"מ יו"ר הועדה, ח"כ אלי אפללו, כי: "החקיקה לא תשמש כחרב על צוארם של עובדי הנמלים".
חומרים מסוכנים
מטענים בקירור
מטענים חריגים
גל-נוע
מכולות יבשות
מטען כללי
משלוחי צד ג׳
Copyright Allalouf Groub - comprehensive logistics chain solutions
Powred by Port2Port | Designed by imarkimage
×